23.4.08



firman Allah Taala : “Maha Suci Allah Yang di tanganNya segala kerajaan dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu. Dialah Yang menjadikan mati dan hidup untuk Dia menguji kamu siapakah di antara kamu yang lebih baik amalannya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun”.

Peperiksaan akan berlangsung pada 12 Mei (Takhaluf Tauhid) dan 17 Mei (Tahun 2), hanya tidak berapa hari lagi. Bagaimana dengan persediaan kita? Sendiri jawablah.
Ada yang terpaksa bersengkang mata sehingga larut malam dan berjaga malam sebagai persediaan menghadapi peperiksaan. Tidak kurang yang mengambil sikap tak kisah atau acuh tak acuh. Sebagai pelajar yang ingin mendapatkan kecemerlangan, sudah tentu kita perlu bersikap proaktif, innovatif dan sentiasa bersedia.

Walaupun peperiksaan sudah semakin hampir, masih tidak terlambat lagi untuk kita membuat persediaan bagi mencapai cemerlangan. Antara persediaannya ialah:

1-Persediaan Rohani

* 5 Sifat yang mesti disematkan dalam setiap individu yang menginginkan kecemerlangan yang sebenar:

1.Taat Allah dan Rasul
2.Taat ibu bapa
3.Dengar Nasihat guru
4.Jaga hati kawan / Kawan pon kena jaga hati kita juga.
5.Cemerlang Mental dan Emosi
sumber : http://dzulhilmitantawi.blogspot.com

2-Persediaan Fizikal

3-Istiqamah
Berani tanggung risiko. Walau apa pon yang terjadi dengan keputusan kita kelak, cuba relaks, tenang dan cool. Jangan terlalu sedih sehingga diri tidak terkawal dek keputusan yang iidamkan tidak tercapai…ngerinyaaaaaaa…
Yang penting kita yakin dengan usaha kita dan yakin Allah bersama kita.
Amin….







No comments: